12V verdeelblok

Tijdens onze ritten naar de vakantiebestemming hebben we soms een 12V koelbox in de auto en willen we ook de TomTom kunnen gebruiken. Met één 12V aansluiting gaat dan niet lukken. Er zijn 12V verdeelsystemen voor de aanstekerplug en dat leek me wel een goede aanschaf om dit probleem op een simpele manier op te lossen. Op een rommelmarkt zag ik een aantal van deze dingen nieuw liggen voor een leuke prijs. De spec's bekeken en het ding bleek 60W aan te kunnen en ook een USB oplaad aansluiting te hebben. Dus gelijk eentje gekocht.

Eenmaal thuis aangekomen de verpakking eraf gehaald en verder bekeken. Er zat een snoer aan die ik wel erg dun vond voor 5ampere (12V 60W = 5A). In de aanstekerplug zat een zekering van 2A en dat is 24W bij 12V. Het ding was, volgens opdruk, ook geschikt voor 24V maar dan is het nog steeds geen 60W. Een kat in de zak gekocht? Eigelijk wel. Maar in mijn rommelbak lag nog een aanstekerplug met een dikker snoer en het ding was open te maken. Met wat soldeerwerk is het nu wel geschikt voor 5A = 60Watt.

3 gaten voor een 12V aanstekerplug en een USB aansluiting.

Er staat toch echt 60W in de specificatie tekst.

De binnenkant. De contactbussen voor de minpool zijn van blik. Ook de pluspool is een blikken plaatje. Alles zeer gebruikelijk bij dit soort materiaal. Rechts in het doosje de USB aansluiting. Boven het geheel ligt de aanstekerplug met het dunne snoertje.

De aanstekerplug met aandrukveer voor de 2A zekering. Mijn ohm meter wist met te vertellen dat het circuit een weerstand heeft van 1 ohm. Bij 2A is dit een spanningsverlies van 2V. Bij 5A (60W) 5V. Er zal dus 25W weggestookt worden in dit circuit als er 60W afgenomen wordt.

De 2A zekering zoals deze in de plug zat.

Het USB voedingsprintje. Elko, weerstand, regelaar en Led.

De soldeerzijde van het printje. Hier is niks te zien van eventuele componenten om de USB datalijnen van spanning te voorzien zoals ik dat op internet ben tegengekomen voor mijn eigen USB lader.

Effe checken:

Mijn gevoel en de hierboven gedane berekeningen zeiden al dat 60W bij 12V = 5A niet een goede combinatie is voor deze verdeeldoos. Toch maar eens geprobeerd om 5A door het originele aansluitsnoer te sturen. Omdat ik vermoede dat vooral het aandrukveertje erg warm zou worden, heb ik de proef gedaan door de aanstekerplug open te halen en het snoertje en veertje los neer te leggen. Daarna een voeding aangesloten en de spanning opgedraaid tot ik in de buurt kwam van 5A. Wat ik al verwachtte gebeurde: het snoer werd erg warm en nog erger dan ik verwachtte: het veertje werd een gloeispiraal.

Mijn conclusie: als je deze verdeelblok inderdaad wilt gebruiken als stroomverdeler in je auto voor 60W, na de zekering vervangen te hebben bijvoorbeeld omdat ze defect raakte na het aansluiten van de omvormer om de laptop op te laden, wordt waar wat ze op de verpakking suggereren: "OFFER YOU UNEXPECTED DRIV EXPERIENCES"! 

Note: Nergens staat op de verpakking de maximum stroom vermeld van de 12V aansluitingen, de zekering waarde vermeld of vermeld dat je de zekering alleen mag vervangen door een gelijkwaardig exemplaar. (Tsja: China Export...)

19 dec 2016 update 13 jun 2017