Minicompressor

Een tijd geleden kon ik bij een magazijnopruiming een desoldeerbout op perslucht bemachtigen. Voor deze aanwinst had ik natuurlijk ook perslucht nodig. De eerste gedachte was om een persluchtleiding te maken vanuit de berging, waar een kleine Ferm compressor staat, naar de hobbyhoek op zolder, een behoorlijke klus. Ik had echter ook regelmatig in reclameblaadjes starthulpjes zien staan. Deze dingen hebben meestal, behalve een gel-accu, een 12V compressortje aan boord waarmee je je autobanden op kunt pompen. Op een rommelmarkt liep ik zo'n ding tegen het lijf waarvan de accu defect was. In een oudijzerbak vond ik een Argoncilindertje, geschikt voor 110 Bar druk, en een manometer. Van een van mijn oude projecten had ik nog een dikke trafo met gelijkrichter over. Na enkele avonden knutselen heb ik hier een minicompressortje mee gebouwd. Op de manometer werd een microswitch gemonteerd om bij voldoende druk de compressor uit te schakelen, wel via een relais. De kleine motor trekt toch nog zo'n 7A.

Het samengebouwde geheel.

Ik heb bewust voor deze vertikale opstelling gekozen omdat hiermee ook het vocht afgevoerd wordt wat bij het samenpersen van de lucht in de opslagcilinder terecht komt.

Helaas lag in de afvalbak geen drukschakelaar zodat ik die zelf heb moeten maken. Hiervoor heb ik de achterkant van een manometer open gemaakt en aan het inwendige een pinnetje gesoldeerd. Tegen de achterkant heb ik een microswitch gemonteerd die bediend wordt door het pinnetje. De microswitch schakelt een 12V relais wat uiteindelijk het compressortje schakelt.

Na wat puzzelen toch een bruikbare positie gevonden.

Ook al is het hele compressortje klein, tijdens het draaien staat het toch behoorlijk te trillen. Daarom heb ik het enigszins verend op de plank vastgeschroefd. Ook bleek het ding behoorlijk warm te worden.Te warm om de lucht met een kunststof slang af te voeren. Gelukkig was de dikke rubber slang die gebruikt werd om banden op te kunnen pompen nog in goede conditie.

Hopelijk kom ik nog een keer een drukregelaar tegen. Nu heb ik de werkdruk afgeregeld op 6 bar. Met het kleine cilindertje is deze na 1 desoldering al zover gedaald dat het compressortje weer aan slaat. Als ik de druk naar de desoldeerbout wat kan reduceren zal dit hopelijk een stuk minder zijn.

UPGRADE

Misschien ben ik te optimistisch over dit soort kleine compressortjes voor het oppompen van autobanden?

De unit uit de starthulp is enige tijd later vervangen door een exemplaar in een eigen behuizing, en met een manometer erop! Dit ding zou 14 - 18 bar moeten kunnen leveren volgens die meter. En inderdaad, als je de druk op laat lopen kom je een aardig eind. In ieder geval ruim boven de druk die ik wil gebruiken. Ook vond ik nog een tweede Argon cylindertje. Dit spul samengebouwd en in gebruik genomen. Het heeft een tijdje gewerkt, maar die kleine compressortjes blijken niet geschikt te zijn om gedurende langere tijd een hoge druk te kunnen leveren kwam ik achter toen het motortje met een rookwolk begon te protesteren.

Leuk ding, maar een maximum werkdruk staat er niet op. Aan de andere kant wel dat je na 10 minuten gebruik 10 minuten pauze moet nemen.

Je zou ruim 14bar druk moeten kunnen halen, volgens deze meter. Of dat zo is, weet ik niet meer.

Dit werkte dus ook niet betrouwbaar. Dan maar op zoek naar een compressor uit een koelkast. Die zijn wel berekend op langdurig gebruik en kunnen de gewenste druk makkelijk halen. Hiervoor was enig geduld nodig maar op een gegeven moment zag ik er bij de buren een vrieskast op straat staan. Deze bleek defect. Ze waren terug gekomen van een lang weekend weg en alles wat erin lag was ontdooid. Ik mocht de compressor eruit halen (leidingen eerst goed dichtgeknepen voor ik deze doorknipte) en deze bleek nog in orde.

Deze compressors zijn lekker stil, maar het nadeel is dat ze niet opstarten als de tegendruk in het systeem te hoog is. Dat is op te lossen door hem drukloos aan te laten lopen en daarna te koppelen met het drukvat. Daarvoor heb je een dure klep nodig. Ik heb gekozen voor de oplossing met een overdrukventiel wat open gaat als de druk boven een bepaalde waarde komt en zo de druk niet te hoog op te laten lopen, 5bar in mijn geval. Die dingen kosten weinig. Helaas wel met een hysteresis van ca 2bar.

Na enkele uren knutselen had ik weer een werkend systeem.

Ik ben benieuwd hoelang ik plezier heb van deze opstelling. Erg intensief wordt zie niet gebruikt. Een keer een ICtje ergens uit solderen of wat slechte elko's vervangen. Meer werk heb ik er niet voor.

Het lijkt erop dat er niet alleen lucht uit komt maar ook een heel klein beetje olie. Als dit zo is, staat de compressor na een aantal uren gebruik droog en loopt hij vast. Om dit olieverlies wat te beperken heb ik de uitgang van het overdrukventiel terug geleid naar de ingang van de compressor. Wel met een beetje 'lek' om extra druk kwijt te kunnen, en bij het opstarten lucht aan te kunnen zuigen. Een ander vervelend gevolg van die olie kan zijn dat de slang van mijn désoldeerbout hier niet tegen kan. De tijd zal het leren...

Laatste bewerking 28-8-2022

Maak jouw eigen website met JouwWeb