Trein

Bijna dagelijks maak ik gebruik van de trein om op mijn werk te komen. Wat me dan iedere keer weer opvalt is dat de cabineverlichting altijd brandt. Ik kan me daar nog iets bij voorstellen als ik bedenk dat die altijd met de hand geschakeld moet worden EN er een tunnel in het traject zit, iets wat volgens mij lang niet altijd het geval is. Waarom dit niet geatomatiseerd bijvoorbeeld met een simpele schemerschakelaar? Ook is ertegenwoordig veel mogelijk met een GPS systeem. Koppel dit met de treinverlichting en die kan ingeschakeld worden voordat de trein een donkere tunnel binnenrijdt en weer uitgeschakeld worden als hij de tunnel verlaat. Een brandende lamp (TL-buis) in de trein veroorzaakt net zoveel CO2 uitstoot als die bij jou thuis. Groene stroom voor de NS? Elke kilowatt aan stroom die wordt verkwist kan niet nuttig gebruikt worden...

Vollop licht buiten EN binnen...

 

Een tijd geleden kwam een of andere computerfreak op het idee om met een OV chipkaart te beginnen. Was het oorspronkelijke kaartje een dik stuk papier met wat inkt, nu is het plastic met elektronica er in. Wat belast het milieu het minst?

Voor de OV chipkaart is een heel ICT netwerk opgebouwd met kabels en netwerk apparatuur. Groeien die kabels vanzelf door de grond? Werkt de netwerkapparatuur zonder externe energie? Wat als het netwerk plat ligt? Kun je dan nog een kaartje kopen?

Als je van vervoerder wisselt, moet je uit en weer in checken met die OV chipkaart :-(   Als je een treinreis besteld op de website van de NS, kun je de hele rit doen zonder ergens in of uit te checken als je alleen op stations komt waar geen poortjes staan :-)

Ik denk dat alleen de bedenkers van de OV chipkaart en de instalateurs van de infrastructuur hiervoor er beter van geworden zijn. De gebruiker, zeker degene die maar weinig met het openbaar vervoer reist, en het milieu hebben alleen maar ingeleverd.

Reiskosten

Sinds mijn verhuizing, enkele jaren geleden, deed ik een soort triatlon naar mijn werk: met de auto naar het station (20km), dan met de trein en het laatste stuk met de fiets. Totale reistijd ca 5 kwartier. Treinkosten (maart 2017) € 6,30. Benzinekosten € 1,72 Totale kosten € 8,02 per enkele reis = € 16,04 per dag

Met de auto is de afstand 54km en de reistijd meestal minder dan een uur. Benzinekosten ca € 4,64 = € 9,28 per dag

Extra kosten aan benzine € 9,28 - € 3,44= € 5,84 per dag. Tijdwinst ca 25 minuten per dag. Bij 200 werkdagen kostte de triatlon me dus € 1168,- extra. De auto heb ik al in mijn bezit en ook nodig om mee naar het station te gaan. Extra autokosten ca € 200,- per jaar. Winst door niet met de trein te gaan is dus zo'n duizend Euro per jaar! en ook behoorlijk wat tijd.

WAAROM HEB IK DAT NIET EERDER GEZIEN???

laatst bewerkt 13-6-2017