Fietsdynamo

De dynamo van mijn stationsfiets was aan vervanging toe. Het wieltje werd erg glad en slipte steeds vaker over de zijkant van de band, zeker met nat weer. Deze dynamo was helemaal van metaal. Het nieuwe exemplaar had een kunststof behuizing en ook wieltje. Voor montage heb ik deze eens aan een inwendig onderzoek onderworpen en schrok van wat ik tegen kwam. Alle verbindingen geklemd op een manier dat de geringste oxidatie een slecht contact veroorzaakt.

Na enkele maanden gebruik is het wieltje steeds gladder geworden en het slippen net zo erg, of nog erger, dan met de oude dynamo.

 

Een kant van de koperen spoeldraad geklemd tussen het wikkellichaam en de ijzeren omhulling.

 

De ijzeren omhulling moet via een tussen het metaal en plastic huis geklemd koperen blaadje en een schroef in de scharnierpen uiteindelijk contact gaan maken met het frame.  De andere kant van de spoel zit geklemd onder een veertje. Ook niet echt een serie verbindingen die op mij betrouwbare indruk maakt

De aansluiting voor de draad naar de lampjes. Gewoon een messing plaatje waar het

veertje tegenaan drukt. Zou dat veertje roestvij blijven?

Uiteindelijk heb ik deze klemverbindingen zoveel mogelijk vervangen door soldeerverbindingen voor ik de dynamo gemonteerd heb. Nu nog een oplossing voor het wieltje wat inmiddels al aardig glad geworden is.

15 feb 2015 bijgewerkt 20 aug 2017